Шпионите се върнали от Ханаан с огромен грозд. Той е трябвало да насърчи израилтяните. Земята наистина била много добра, пълна с изобилие, точно както Бог обещал. Десетте шпиони обаче тълкували гигантския грозд по различен начин. Те го използвали като доказателство, че земята е обитавана от непобедими гиганти. – „Какво очаквате от лозята на гиганти?“ Не е ли странно, че двама души могат да погледнат по различен начин на същия грозд и да стигнат до противоположни заключения? За Исус Навин и Халев гигантския грозд бил добро нещо, а за другите шпиони - знак за отчаяние.
Бог каза, че е чул мърморенето и оплакванията на израилтяните. Той чува и нашите оплаквания. Грехът на мърморенето е свързан с греха на клюките. И двете са форми на злословие; и двете са резултат от критичен дух.
Клюките унищожават хората, разрушават приятелства и прекъсват взаимоотношенията. Мърморенето нарушава качеството ни на живот и това на хората около нас.
Да си представим, че отиваме в зоологическата градина с хитър и недисциплиниран петгодишен малчуган. Завеждаме го да види лъвовете, но той хленчи, защото не сме му купили бонбони. Водим го да види зебрите, но той е ядосан, защото не иска да държи ръката ни в тълпата. Отиваме да види маймуните, но той се инати, защото иска пържени картофи. Купуваме му пържени картофки, но той ги оставя неизядени, защото се оплаква, че те са сурови. В края на краищата детето не видя лъвове, зебри и маймуни, нито яде пържени картофи. То преживя неприятен ден и ние също. Детето преобрази очакваното чудесно преживяване в ужасно, без основателна причина.
Като възрастни хора лесно можем да оценим такава ситуация и да заключим колко глупаво е непокорното дете. Трудно е да осъзнаем, че нашите собствени оплаквания, мърморене и недоволство, са също толкова дребни. Възрастните обикновено сме достатъчно усъвършенствани, за да прикрием детинските си изблици и вътрешно недоволство. Ние ги маскираме като сериозни въпроси, проблеми и оплаквания за възрастни. При по-задълбочено изследване много от тези въпроси изглеждат като раздразнителност от суровия чипс. Най-лошото е, че това не е пътуване до зоологическата градина. Това е нашия живот. Ако го прекарваме в суета и мръщене, никога няма да се насладим на добрите неща, които Бог непрекъснато прави за нас. Никога няма да ги забележим.
Тората учи, че Бог чува всичките ни оплаквания и негативизъм. Ето защо мъдреците учат, че недоволният е равнозначен на атеист. Неговите оплаквания отричат съществуването на Бога, сякаш няма Бог да чуе горчивите му думи.
Шабат шалом