Какво е Шема? Нека започнем с това, което пише във Втор. 6:4-5: „Слушай, Израилю; Яхве нашият Бог е един Господ; и да възлюбиш Господа твоя Бог с цялото си сърце, с цялата си душа и с всичката си сила.„
Така че ни е заповядано да обичаме Яхве с цялото си сърце, душа и сила. Но как изглежда това точно? Можем да добием представа, като се поровим в значението на всяка от тези думи.
Първо, ни е казано да "обичаме" Яхве, което идва от еврейската дума „ахава“. Тази дума включва нашите емоции и често се отнася до обич или грижа към някого. Виждаме го в смисъла на родителската любов, като например Авраам да обича сина си Исаак или в смисъл на близко приятелство, като любовта, споделена между Давид и Йонатан. Така че не можем да пренебрегнем емоционалните аспекти на обичането на Бог. Но любовта е много повече от чувство, тя също е и действие.
Ето защо Писанието често свързва обичта към Бог със спазването на Неговите заповеди. Както в 1 Йоан 5:3: „защото ето що е любов към Бога: да пазим неговите заповеди; а заповедите Му не са тежки.„
Можем да кажем, че обичаме Бога, но ако не спазваме Неговите заповеди, ние всъщност не Го обичаме според Божията перспектива. Божията перспектива е важната перспектива. Същото е и в брака. Можем да кажем, че обичаме съпругата си, но ако не го изразяваме всеки ден, това е празно и безсмислено твърдение.
Не е чудно, че стиховете, директно следващи Шема, ни казват, че ние трябва да вържем Божиите заповеди като знак на ръката си и като фронтони между очи ни. Те трябва да бъдат винаги в съзнанието ни, в нашите действия у дома и където и да отидем. Ние трябва да ги изучаваме и да ги преподаваме на нашите деца.
Божиите думи трябва да са в нашето „сърце“, се казва в пасажа.
Да обичаме Яхве с цялото си „сърце“, което идва от еврейската дума „левав“. Тази дума и нейната по-често срещана кратка форма - лев - се отнася до физическия орган в гърдите ни. Във 2 Царе 9:24 „а Ииуй дръпна лъка си с пълна сила та устрели Иорама между плещите му така щото стрелата излезе през сърцето [лев] му; а той се прегърби в колесницата си. "
В съзнанието на древните евреи е приемано, че сърцето, а не мозъкът, представлява орган на мисленето и усещането на хората. Нито веднъж в Библията не е споменат някога физически орган, който бихме нарекли „мозък“. Когато древните евреи говорели за сърцето, те имали предвид това, което те вярвали, че е източникът на нашите мисли, воля и емоции. Това е изразено в цялото Писание. (Битие 6: 5; Второзаконие 8: 5; 1 Самуил 1: 8; Псалми 4: 7; Еремия 11:20 и т.н.).
Или да обичаме Яхве с цялото ни „сърце” означава да обвържем изцяло мислите, волята и емоциите си с Неговите: Притчи 4:23 „повече от всичко друго що пазиш, пази сърцето си, защото от него са изворите на живота."
Втората част на Шема ни казва да обичаме Яхве с цялата си „душа“, на еврейски „нефеш“. Най-основното значение на тази дума е апетитът или жаждата - естественото ни желание например за храна и вода. Ето защо традиционното прилагане на заповедта за опечаляване на нашата нефеш (душа) на Йом Кипур, е постене. Но думата също често се използва за обозначаване на цялото физическо тяло на човек.
Така че да обичаме Яхве с цялата си „душа“ е да отдадем цялото си физическо същество, с всичките си физически желания, таланти и способности, изцяло на Бога.
И накрая, ние трябва да обичаме Яхве с цялата си „сила“, която идва от еврейската дума „меод“. Тази дума се превежда като „могъщество“ или „сила“ в повечето преводи, но това всъщност не е истинският смисъл на думата: най-честото значение на „меод“ е „много“. Това е, което граматически се нарича наречие, дума, която идва заедно с други думи, за да се увеличи тяхното значение. Въпросът е, че всичко в живота на човек: всеки момент, всяка възможност и способност предоставя шанс да обичаш и да почиташ Този, Който те е създал. Това е призив да обичаш Бога с цялата ти „многост“.
Така че да обичаме Яхве с всичките си „сили” е да ангажираме всеки момент и възможност и способности, които ние имаме, напълно за Бога.
Колкото и често да четем думите на Шема, може би ще бъдем вдъхновени да изразяваме любовта си към Яхве с цялото наше сърце, душа и сила.
Шабат Шалом и нека ГОСПОД да ви благослови в ходенето в цялото Слово на Бога.