Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.10.2019 14:22 - Мойсей договаря опрощение
Автор: dany88 Категория: Други   
Прочетен: 484 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 23.10.2019 22:38

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 Мойсей знае, че е намерил благоволение в Божиите очи. Чрез нарочното си идентифициране с Израел, той разширява тази благосклонност върху целия народ.

 

След четиридесет дни пост в шатъра за срещи, Мойсей започва да преговаря с Бог, за да получи опрощение за Израел. След греха със златния телец, Господ не счита повече Израел за  Свой народ. По-скоро те са смятани за хората на Мойсей: „... твоите люде, които си извел из Египетската земя.“ (Изход 32:7)

Мойсей, въпреки всичко, остава в Божията благодат. Когато преговаря за прошка и умилостивение, той разчита силно на Божието благоволение към него. Той се оплаква, че макар да останал в Божия благосклонност, той не се чувства спокоен, защото му е наредено да води хора без Божието присъствие.

Еврейската дума, означаваща „благоволение“ (chen, חן), може да бъде преведена и като „благодат“. По този начин Мойсей иска милост и прошка на основата на Божията благодат към самия него.

„Ти си ми рекъл: тебе познавам по име, още си придобил Моето благоволение. Сега, прочее, аз съм придобил Твоето благоволение, покажи ми моля Ти се, пътя Си, за да Те позная и придобия благоволението Ти; и разсъждай, че тоя народ Твои люде са.“ (Изход 33:12-13)

Въз основа на оплакването на Мойсей, Господ отстъпва съвсем малко. Докато преди това Той заявява, че няма да отиде с Израел, когато тръгне от Синай, сега Той заявява, че ще отиде с Мойсей. Той казва на Мойсей: „Самият Аз ще вървя с тебе, и Аз ще те успокоя.“ (Изход 33:14) Местоимението „ти“ е в единствено число. Господ обещава да отиде с Мойсей и да даде почивка на Мойсей. Той не казва същото по отношение на Израел, нито го признава за Свой народ.

Мойсей отхвърля предложението. Като говори в множествено число от първо лице, той казва: „Ако Ти не дойдеш с мене, не ни извеждай от тука.“ (Изход 33:15) Не е адекватно Бог да придружава Мойсей, Той трябва да придружава целия народ. Моисей нарочно се идентифицира с хората. Сякаш Мойсей казва: „Ако Ти искаш да ми покажеш благосклонност и да тръгнеш с мен, трябва да ни покажеш цялата благосклонност и да вървиш с всички нас, защото аз съм с хората.“ Моисей не приема нищо по-малко от благодат за целия народ. Той знае, че се ползва с благоволението на Господа; той се опитва да включи народа в заслугата на Божието благоволение към себе си:

„Защото как ще се познае сега, че съм придобил Твоето благоволение, аз и Твоите люде? нали чрез Твоето дохождане с нас, така щото да се отделим аз и Твоите люде, от всичките люде, които са по лицето на земята.“ (Изход 33:16)

Моисей преднамерено се идентифицира с хората, казвайки „нас”, „ние” и „Аз и твоят народ”. Той вече не апелира към завета с Авраам, Исаак и Яков. Той вече не обжалва аргумента „какво ще мислят египтяните“. Той се обръща само към изразената от Бога благосклонност към самия него. По собствена заслуга в Божиите очи Мойсей се надява да получи изкупление за целия народ. Това е единственото нещо, което му е останало като желание и за което да преговаря.

Господ отново признава и отговоря: „И това, което си рекъл, ще сторя, защото си придобил Моето благоволение и те познавам по име.”(Изход 33:17). Бог се съгласява да прости на народа, да отиде с тях и да ги признае за Свой народ въз основа на благоволението Му към Мойсей.

Тази история илюстрира концепцията, в която заслугата и ползата на един праведник могат да бъдат прехвърлени на други хора. Въз основа на Божията благодат за един човек, целият народ получава опрощаване на греховете и възстановяване на отношенията с Всемогъщия. Благодарение на заслугите на един праведник, стоящ с Бога, целият Израел има право да стои с Бога. Това е в технологията на Евангелието. Крайният Изкупител е като първия Изкупител, изкупващ целия народ само въз основа на Неговите заслуги.

Историята също така илюстрира значението на думата благодат. Християнските учители понякога определят „благодатта“ като незаслужена милост на Бога. Напротив, благодатта (chen, חן) предполага заслужена милост. Някой я заслужи. Нашият праведен Месия спечели благоволението на Бог и Той се идентифицира с нас, за да можем да споделяме това благоволение.

Шалом



Тагове:   църква,   християнство,   исус,


Гласувай:
2


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dany88
Категория: Други
Прочетен: 66536
Постинги: 43
Коментари: 64
Гласове: 149
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031