Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.05 22:02 - Жените в Светото писание
Автор: dany88 Категория: Други   
Прочетен: 124 Коментари: 0 Гласове:
0



 по К. Е.

Много от нас, които се върнахме по старите пътеки, към възстановяването на еврейското разбиране за нашата вяра, излязохме от деноминациите, които учат, че жените нямат никаква роля за Божието царство, освен да отглеждат благочестиви деца и да бъдат покорни другарки на своите съпрузи. Почти всички деноминации учат, че в дховните събрания жените трябва да мълчат. В тази статия се надявам да покажа (както чрез писанията, така и от историята), че съпругите наистина сме призвани да бъдем подчинени на съпрузи си, и със сигурност сме натоварени да обучаваме децата си (да ги отглеждаме в страх и порицание пред Господа), но въпреки това Всевишният използва жени и в други роли, за да подобри работата за Неговото царство.

Повечето грешни разбирания за ролята на жените в служението идват от погрешно тълкуване на писанията на Павел. Затова ще започна с напомняне на читателите си за това, което Петър е написал за някои от писанията на Павел; в които послания има някои неща мъчни за разбиране, които неучените и неутвърдените изопачават, както правят и с другите писания, за своята погибел. (2 Петрово 3:16).

Едно от най-неразбраните твърдения на Павел се намира в 1 Коринтяни 14:34-35: „Жените нека мълчат в църквите, защото не им е позволено да говорят; а нека се подчиняват, както казва и законът. Ако искат да научат нещо, нека питат мъжете си у дома; защото е срамотно за жена да говори в църква." Първо, трябва да поясня, че този „Закон“, посочен от Павел в стих 34, НЕ е заповед от Тора. Никъде в Тора няма такъв закон. Павел е имал предвид „устния закон“ на фарисеите.

Псалм 68:11: „ Господ издава дума за победа; Известителките за нея са голямо множество.“ И Йоил пророкува в 2:28–29: „И след това Ще излея Духа Си на всяка твар; и синовете ви и дъщерите ви ще пророкуват… Още и на слугите и на слугините ще изливам Духа Си в ония дни.

В култура, която не одобрява религиозното образование на жените, Йешуа окуражи жена, която седеше в краката му в позиция на ученик, казвайки: „…Мария избра добрата част, която не ще се отнеме от нея.“ (Лука 10:42)

Йешуа използва самарянка, за да възвестява евангелието на мъжете. „И от тоя град много самаряни повярваха в Него поради думата на жената, която свидетелствуваше...“ (Йоан 4:39)

Първото човешко същество, на което възкръсналият Месия поръчал да съобщи добрата новина за Неговото възкресение също била жена, Мария Магдалина. (Йоан 20:14–18)

И в Римляни 16:1–16, Павел поздрави десет души по име и той посочи всички тях като сътрудници  в своето служение. Седем от тези десет бяха жени. Бих могла да продължа.

Какво в действителност каза Павел?

Преди да ви кажа защо Павел заповядва на жените от Коринт да мълчат в събранието, ще ви задам въпрос: Защо Павел (3 глави по-рано в 1 Кор 11:5) не се скара за онези жени, които се молеха и пророкуваха в събранието в Коринт? Вместо това той просто ги инструктира да не се молят и да пророкуват с открити глави, тъй като е срамно, както и да са с обръснати глави. И все пак три глави по-късно, в 1 Кор 14:34-35, Павел заповядва на жените от Коринт да мълчат в събранието. Той каза, че не бива да им се позволява да говорят и че трябва да разпитват собствените си съпрузи у дома, ако искат да учат. Отговорът на тази главоблъсканица може да се намери в историческата действителност на първи век в гръко-римската (езическа) култура.

Древен гръко-римски свят от първи век

Изказването на Павел, че жените трябва да мълчат по време на религиозна служба, може да бъде разбрано правилно само когато човек знае ролята, която жените играят в (езическите) религии през този период от време. Антиохия Писидийска беше в сърцето на Анадола. Там религиозното изразяване на жените придоби много „шумни, диви и дори оргазмични аспекти“. Доказателство, че религиозната практика на жени, които плачат в езическа религиозна служба, може да бъде намерена в гравирана плоча, посветена на „тайните писъци на жени“, която е изкопана от светилището на Деметра в Коринт и се тълкува „olylyngos” (R. Stroud, “The Sanctuary of Demeter and Kore on Acrocorinth,” Hesperia 37, (1968) 299-317.

Инструкциите на Павел относно това как  жените трябва да се държат в служение са насочени към конкретни (и много трудни) конгрегации, които имат сериозни проблеми по отношение на нежеланите религиозни практики. (Катрин Крогер, „Апостол Павел и гръко-римските култове на жените“ (Стр. 39) посочва: „Плутарх, в началото на втори век от християнската ера, казва, че поклонничките на Озирис споделят в крясъци и движения, подобни на жените във властта на Дионисиевата ярост.“ (Плутарх Моралия 364 F)

„Култът към Дионисий (освен всичко друго) насърчава за това, което днес наричаме „обличане с дрехи на противоположния пол“. „Мъжете носели воали и дълга коса в знак на преданост към езическия си бог, докато жените се разкривали или подстригвали косата си, за да покажат своята преданост.“ (Плутарх Моралия 266 С-Е; Атеней 12.525); Лучиан Деа Сирия 6).

Това беше причината Павел (апостолът на езичниците) да отделя толкова много време в своите послания, насочени към подходящия начин на обличане на вярващите (и мъже, и жени) и проблеми като блудство, пиянство и преяждане, докато приемат „Господната вечеря“ (1 Кор. 11:21-22). Павел не е създавал нови доктрини. Той се е занимавал с конкретни проблеми в общността, при които тези нови вярващи в Месията почитали Израилевия Бог по същия начин, по който преди са се покланяли на езическите си богове. И Павел нямал намерение да позволи това да продължи. Павел знаел, че в ТОРА БОГ е декларирал Израел да НЕ се покланя на НЕГО по начина, по който езичниците почитали своите богове. Много други заповеди на Тора, като например: „да не вариш агне в млякото на майка му“ и „да не режеш косата си отстрани на главата или да подстригваш краищата на брадата“, бяха дадени по същата причина; това бяха всички езически религиозни практики.

Жени в ролите за лидерство в Писанията

Пророчица Олда - жена съветва царя:

2 Царе 22:10-14

„Тоже секретарят Сафан извести на царя, казвайки: Свещеник Хелкия ми даде една книга. И Сафан я прочете пред царя. А царят, като чу думите на книгата на закона, раздра дрехите си. Тогава царят заповяда на свещеника Хелкия, на Ахикама Сафановия син, на Аховора Михеевия син, на секретаря Сафан, и на царския слуга Асаия, казвайки: Идете, допитайте се до Господа за мене, за людете и за целия Юда, относно думите на тая книга, която се намери; защото голям е Господният гняв, който е пламнал против нас, понеже бащите ни не послушаха думите на тая книга та да постъпват напълно според както е писано за нас. И така, свещеник Хелкия, Ахикам, Аховор, Сафан и Асаия отидоха при пророчицата Олда, жена на одеждопазителя Селум, син на Текуя, Арасовия син. А тя живееше в Ерусалим, във втория участък; и те говориха с нея."

Девора - Съдия и водач на Израел

Съдии 5:7 „Престанаха управниците в Израиля; престанаха До като се въздигнах аз Девора, Въздигнах се майка в Израиля.“ И съдии 5:13 казва: „… Господ ме накара (Девора) да владея силните.“

Тази жена призова военачалника Варак да се изправи и да поеме командването на войските, но той отказа да го направи, освен ако Девора не продължи като негов съпредводител.

Царица Естер - постановява закон

Естер 9:20-32 обяснява как се открива празникът на Пурим. В стих 32 се казва: „И тая наредба за Пурима се потвърди със заповедта на Естир; и записа се в книгата."

Жените пеят в храма

Ездра 2:64-65 „Всичките купно събрани бяха четиридесет и две хиляди и триста и шестдесет души, освен слугите им и слугините им, които бяха седем хиляди и триста и тридесет и седем души. Те имаха и двеста певци и певици.“

Сътрудничеството на Фива

„Препоръчвам ви нашата сестра Фива, която е служителка на църквата в Кенхрея, да я приемете в Господа, както е прилично на светиите, и да й помогнете в каквото би имала нужда от вас; защото и тя е помагала на мнозина, както и на самия мене…" (Римляни 16:1-2).

Заключителни мисли

Всяка от тези жени изглежда, че работи съвместно с член на семейството си или е в хармония с ръководител-мъж. Мириам - с Мойсей. Певиците - със свещениците. Олда - с цар Йосия. Девора - със съпруга си и с Варак. И Естер - със своя роднина Мордехай. От друга страна самите те са действали в лидерски позиции. Например, Девора не отиде при мъжа си, нито при Варак, за да пита за словото на Господ. Отец й даде директно Своето слово. И въпреки това тя работи в съгласие с мъжете, които Той е поставил в живота й. Ние, следвайки стъпките на тези жени, трябва да отворим подобни врати за нас и в наши дни. Да отхвърлиш жените от която и да е от тези длъжности означава да вземеш от тях позициите, които Всемогъщият вече им е дал ...

Шалом




Гласувай:
2
2


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: dany88
Категория: Други
Прочетен: 15597
Постинги: 41
Коментари: 51
Гласове: 109
Архив
Календар
«  Юли, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031